اثرات مفید مصرف گردو بر گرسنگی

18 اوت 2017- براساس یک تحقیق جدید، خوردن روزانه‌ی گردو می‌تواند گرسنگی را کاهش دهد، درنتیجه مصرف گردو می‌تواند برای پیشگیری از چاقی و احتمالاً دیابت نوع 2 مفید باشد.

 بر اساس نتایج این تحقیق جدید که در مجله‌یDiabetes, Obesity and Metabolism  منتشر شده است، مصرف گردو بر بخشی از مغز که با تنظیم سیری مرتبط است، تأثیر می‌گذارد.

دکتر Olivia M Farr  می‌گوید: ما اغلب فکر نمی‌کنیم که چگونه آنچه می‌خوریم بر فعالیت مغز ما تأثیر می‌گذارد و سبب تغییر فعالیت مغز می‌شود و اینکه غذاهایی که مصرف می‌کنیم چه تأثیری بر احساس گرسنگی ما دارند. ما می‌دانیم که افراد پس از خوردن گردو احساس سیری بیشتری می‌کنند اما بسیار شگفت‌انگیز است که شواهدی از تغییر فعالیت را در بخشی از مغز با مصرف یک ماده ی غذایی خاص مشاهده کنیم.

 در این تحقیق به ده فرد چاق در طی دو جلسه‌ی پنج روزه رژیم‌های غذایی ویژه ای داده شد و درطی این مدت آنها در مرکز تحقیقات زندگی کرده و تحت مراقبت بودند. این کار برای اطمینان از رعایت کامل رژیم غذایی توسط این افراد انجام گردید.

درطول این جلسات پنج روزه به افراد شرکت کننده روزانه‌ دو نوع اسموتی داده شد. یک نوع از این اسموتی‌ها حاوی 48 گرم  گردو بود - که مقدار توصیه شده در دستورالعمل های غذایی انجمن دیابت آمریکا است- درحالیکه اسموتی دوم فاقد گردو بوده اما از نظر مزه و ارزش تغذیه‌ای با اسموتی اول مشابه بود.

داوطلبین در گزارش خود به کاهش اشتها در جلساتی که از اسموتی گردو استفاده کرده بودند، اشاره کردند. در انتهای هر جلسه، بوسیله ی اسکن رزنانس مغناطیسی کاربردی (fMRI) از مغز افراد شرکت کننده در حالیکه به آنها تصاویری از برخی غذاها مانند همبرگر یا دسر یا گل‌ها و سنگ‌ها و نهایتاً تصاویر سبزیجات و غذاهای کمتر مطلوب نشان داده می‌شد، تصاویری تهیه شد.

نتایج تصاویرfMRI نشان داد با مصرف اسموتی گردو و تماشای غذاهای بسیار خواستنی، بخش right insula در مغز، تحریک می‌شود.

 محقق ارشد این پژوهش پرفسور Mantzoros توضیح داد: در این تحقیق اندازه‌گیریها با دقت انجام شده است و هیچ ابهامی در نتایج این مطالعه وجود ندارد، هنگامیکه افراد شرکت کننده گردو مصرف می کنند، این بخش در مغز آنها روشن می‌شود، ما می‌دانیم که این بخش با گرسنگی کمتر و سیری بیشتر ارتباط دارد.

حال محققان در حال طراحی تحقیقات بعدی بروی افزایش مقدار مصرف گردو و بررسی فعالیت مغز در این ناحیه هستند، آنها می‌خواهند بدانند که آیا افزایش مصرف گردو سبب افزایش فعالیت این بخش از مغز می‌شود؟

 گردو غذایی بسیار سالم است که چربیهای سالم و بسیار متعادل، پروتئین و سایر مواد مغذی را در اختیار بدن قرار می‌دهد. این مطالعه نشان داد گردو به احتمال زیاد یکی از غذاهایی است که به داشتن احساس سیری کمک می‌کند. در دستورالعمل‌های تغذیه‌ای به افراد توصیه می‌شود یک شیوه‌ی زندگی سالم را بر اساس مصرف غذاهای طبیعی مانند گردو و پرهیز از مصرف غذاهای فرآوری شده، بویژه غلات تصفیه شده و غذاهای قندی اتخاذ کنند.

 منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2017/aug/walnuts-show-beneficial-effects-on-hunger-say-brain-scientists-98519784.html